quote:
DeeD2k2 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:21:
MP3 in de tag zetten is inderdaad overbodig, maar tags als [HDD], [Flash] en [OGG] vind ik zelf erg handig. Het maakt het selecteren in ieder geval een stuk eenvoudiger.
De meeste van die tags zij echter erfenisjes van het oude GT. Die ga ik er niet ziet allemaal uit halen, dat doe ik wel als er nieuwe delen geopend worden.
Eens, dat is ook wat ik bedoelde
quote:
Ik ben het met RoD eens dat er wat in de FAQ mag staan over het geschikt maken van video's voor PMP's maar vind wel/ook dat de details in de topicstrats horen. Als ik zoveel details in de FAQ zou zetten, waren er geen topicstarts meer nodig geweest.

Ik bedoelde dan ook een algemeen stukje over video encoding. Als de user eenmaal weet hoe het in zijn werk gaat, dan scheelt dat een boel vragen. Voor elke speler is wel wat specifieks te melden over het video coderen, en dat zou dan in de startpost kunnen.
quote:
Voor de meeste gebruikers denk ik dat
iriverter het meest geschikte programma is. Het is eenvoudig, je kan we weinig fouten mee maken en het heeft een leuke verzameling aan profiles. Of niet? Op de website wordt gelinkt naar
een guide op de website van iriver zelf.
Zou iemand met ervaring op dit gebied er eens naar kunnen kijken, want als het volledig genoeg is, is zoiets natuurlijk snel in de FAQ opgenomen. Ander het ik er geen problemen mee als iemand (RoD?) een opzetje maakt en ik deze geschikt maak voor plaatsing...
Ik heb zelf niet met het programma gewerkt, maar ik heb er veel goeie dingen over gehoord, en wil er ook best even naar kijken. Opzich is het inderdaad een erg makkelijk programma'tje wat alle instellingen al goed voor je instelt, dus inderdaad een goed programma voor de FAQ.
quote:
Ervaren en minde luie gebruikers kunnen meer met VirtualDub en vergelijkbare programma's, maar zijn over het algemeen ook niet te beroerd zelf wat te zoeken. Daar wil ik dus (nog) niet al te veel moeite in steken.
Klopt, maar VirtualDub is eigenlijk zo makkelijk als het maar kan. Je doet eigenlijk maar een paar klikken en je drukt op "start".
Ik denk dat het geen kwaad kan om dat als extra'tje erbij te doen.
Ik zal eens even wat gaan spelen met iriverter.
Edit: ik heb eens naar die guide gekeken, en die klopt opzich wel. Echter, iriverter heeft meer features zoals audio sync (audio out of sync komen ook vaak veel vragen over) en een dvd omzetten. Het jammere van iriverter is dat je maar een beperkt aantal devices kan kiezen, en niet zélf je codec kan selecteren als de aanwezige profiles niet werken. Dit zou dan aangevuld kunnen worden in de FAQ door VirtualDub, waarbij dit wel kan. Het omzetten van een dvd naar een geschikte videofile heeft imo ook wat aandacht nodig voor de FAQ.
In het Gmini 400/402 topic staat ook een guide in de TS, die met wat modificatie ook wel gebruikt kan worden eventueel, maar het is denk ik handiger om het bij zo weinig mogelijk programma's te houden
Ik weet niet in wat voor precieze codec de video's gecodeerd worden voor elk device, maar de kans is groot dat er een mpeg4 codec wordt gebruikt die op alle Divx spelers wel werkt. Zal er nog eens naar gaan kijken.
Ook weet ik niet wat voor audiocodec er gebruikt wordt. Ik neem aan mp3, maar dat wil nog wel eens uit sync lopen.
.wav werkt vaak beter, maar je hebt hier dus geen keus. Maargoed, dat is wellicht ook met de audio sync functie van iriverter op te lossen
Het stukje over VirtualDub wat ik in het Gmini 400/402 topic heb geschreven zou na wat aanpassingen in een wat algemenere vorm best in de FAQ kunnen denk ik.
quote:
1. Ga naar file --> Open video file.
2. Ga naar video --> Compression (of ctrl+P) en selecteer de Xvid codec.
3. Klik op configure, en zet profile op Simple @ L3 en selecteer single pass. Met de nieuwe firmware is het mogelijk om B-frames af te spelen, dus kun je hem ook op AS @ level 3 zetten, wat de beeldkwaliteit ten goede komt.
4. Ga naar audio en selecteer full processing mode, ga daarna naar compression.
5. Selecteer een audio codec: MP3 (liefst de Lame codec) of WAV ADPCM. bij WAV ADPCM loopt het nagenoeg altijd synchroon, maar kost het wel meer ruimte.
6. Coderen maar.
Stap 3 kan bij de nieuwste spelers volgens mij vrijwel altijd overgeslagen worden, dus feitelijk alles wat je doet is de video codec instellen, en de audio codec.