Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Het Samsung DCB-H360RS HDTV DVB-C kabelontvanger topic

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Dit topic is bedoeld als centraal topic over de Samsung DCB-H360R HDTV ontvanger.

Waarom dit topic?
HDTV gaat nu eindelijk starten in Nederland. Essent, Casema, Multikabel en CAIW bieden HDTV aan over de kabel. Hiervoor is een speciale HDTV ontvanger nodig. Er is nog maar één type beschikbaar in Nederland, en dat is de Samsung DCB-H360R. (UPC biedt ook HDTV aan, maar is met Philips in zee gegaan. De Philips ontvanger is nog niet beschikbaar.)

Waarom een topic over de Samsung DCB-H360R?
De Samsung wordt nu mondjesmaat uitgeleverd en de eerste ervaringen bereiken de tweakers. In de diverse fora is er te lezen dat er nog veel onduidelijkheden zijn. Welke uitgangen heeft de ontvanger, doet de HDMI uitgang het wel met TV type X, zit er component op, etc.
Verder worden er problemen gemeld met krakend geluid, geen beeld over HDMI, slecht beeld/roze beeld over HDMI.

Het lijkt me nuttig kennis en ervaringen over de Samsung centraal te plaatsen, en onderling problemen en oplossingen te bespreken.

OK, wat is het nu voor apparaat?
De Samsung DCB-H360R is, zoals al gezegd, een HDTV ontvanger. Deze voldoet aan de DVB-C norm voor digitale TV over de kabel. Het apparaat is dus niet geschikt voor HDTV via de schotel (DVB-S) over HDTV over de ether (DVB-T).

En zo ziet ie er uit:
http://www.xs4all.nl/~exadega/GoT/samsung_hdtv1.jpg
Hij is ook in zwart verkrijgbaar.

Wordt er een HDMI kabel bijgeleverd?
Nee, wel een component en een audio/composiet kabel, geen HDMI kabel of SCART kabel.
http://www.xs4all.nl/~exadega/GoT/samsung_hdtv3.jpg
De op de foto zichtbare handleiding is hier te downloaden.

Wat voor uitgangen heeft de Samsung DCB-H360R?
Het apparaat heeft de volgende uitgangen
HDMI, component, SCART, composiet, gewoon audio en optisch.
http://www.xs4all.nl/~exadega/GoT/samsung_hdtv2.jpg
Er is dus géén S-video uitgang (lijkt me ook geen gemis die had handig kunnen zijn als je hem op de TV in van je PC wilde aansluiten). De SCART ondersteund RGB en composiet, maar geen S-video.
Verder is er een SCART ingang, wat je daar mee moet doen weet ik niet daar kun je bijvoorbeeld de uitgang van een videorecorder op aan sluiten als je TV te weinig ingangen heeft.

De ondersteunde resoluties op de uitgang zijn 1080i, 720p, 576p en 576i (SCART alleen 576i).

Kan de Samsung alleen HDTV ontvangen?
Nee, de ontvanger kan ook gewone digitale TV ontvangen, in het vervolg SDTV te noemen (Standard Definition Television). Je oude DTV ontvanger, als je die al had, kun je dus aan de buren geven, op e-bay verpatsen of op je slaapkamer gaan gebruiken.

Problemen
Oei, nu het heikele punt. Er worden nogal wat problemen gemeld. Vaak klikken in geluid of geen beeld/slecht beeld over HDMI.
Voorstel: als iedereen met deze problemen dit hier meldt en er bij zet welke TV hij/zij heeft, dan kunnen we er achter komen met welke TV de Samsung wel, en met welke TV de Samsung niet werkt.
Ook ander problemen kunnen gemeld worden.

Moet ik hem nu wel kopen met die problemen?
Mijn mening: ja! HDTV geeft echt geweldig beeld. Dat wat UPC belooft met Digitale TV en niet waarmaakt, maakt HDTV wél waar. Haarscherp beeld, alsof je door het raam naar buiten kijkt. Of naar een bewegende foto kijkt.
De problemen kunnen waarschijnlijk verholpen worden met een firmware upgrade. Dat is geen garantie, maar Samsung werkt er hard aan. Het is een eerste-generatie product. Niet voor zozeer HDTV ontvangers, maar wel voor H.264 (MPEG4) kabelontvangers.

Werkt de Samsung DCB-H360R ook met UPC?
Nee. De Samsung werkt met Irdeto codering, UPC werkt met Nagravision codering en er zit niet een CI slot in (zoals bij DVB-S ontvangers) zodat er geen andere CAM toegevoegd kan worden.

Edit: eh, moderator, het topic had "Het grote Samsung DCB-H360R HDTV DVB-C kabelontvanger topic" moeten heten, maar het woord "topic" is weggevallen. Kan het nog toegevoegd worden?
Done. Volgende keer dit via de TR vragen, dan zal er waarschijnlijk eerder gereageerd worden.

Goed topic, met duidelijke opening,
Lijkt me persoonlijk handig dat als iemand een vraag/probleem/opmerking plaatst hij/zij de volgende zaken in het begin van zijn post plaatst

-merk en type TV
-via welke kabelmaatschappij aangesloten
-op welke manier de H360R op de TV zit aangesloten
-(eventueel) op welke manier de audio naar de home cinema set gaat
-(voor later) welke firmware versie gebruikt wordt

Op deze manier is het makkelijkst een eventueel patroon waar te nemen..

2 vragen van mijn kant (ben nog niet in het bezit van een H360R)

-Zit er verschil in de H360R en de H360RS?? ze worden wel als 2 types om de Samsung site aangegeven

Ben ik trouwens de enige die het gek vindt dat de kabelmaatschappijen en de televisie makers nu echt hard aan het roepen zijn dat we NU ECHT digitale TV krijgen en dat er alleen analoge kabeltjes worden meegeleverd??

Goede aanvulling, jobvr.
quote:
-Zit er verschil in de H360R en de H360RS?? ze worden wel als 2 types om de Samsung site aangegeven.
Ik denk dat de H360R de zwarte is en de H360RS de zilveren. Overigens zijn er meer kleine cosmetische verschillen: de zwarte heeft een blauw LED display, de zilveren heeft een amberkleurig LED display.
quote:
Ben ik trouwens de enige die het gek vindt dat de kabelmaatschappijen en de televisie makers nu echt hard aan het roepen zijn dat we NU ECHT digitale TV krijgen en dat er alleen analoge kabeltjes worden meegeleverd??
Je bent niet de enige, ik vind het ook gek. Nu hebben de HDTV onvangers tenminste nog een HDMI uitgang, maar de SDTV ontvangers hebben alleen een SCART uitgang (en/of s-video enz). Zo digitaal is het dus niet bij die ontvangers; het komt analoog je TV in. Op zijn minst zou er een DVI uitgang op moeten zitten. Maar goed, nu raak ik off-topic.

quote:
nicetas schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:36:

Wat voor uitgangen heeft de Samsung DCB-H360RS?

Het apparaat heeft de volgende uitgangen
HDMI, component, SCART, composiet, gewoon audio en optisch.
[afbeelding]
Er is dus géén s-video uitgang (lijkt me ook geen gemis)
Verder is er een SCART ingang, wat je daar mee moet doen weet ik niet.

Mooie OP!

De SCART ingang is er om een VCR of iets dergelijks door te kunnen lussen. Dit is handig als het aantal RGB ingangen op je TV beperkt is.

quote:
jobvr schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:23:
Component mag dan analoog zijn, echt veel verschil in beeldkwaliteit met HDMI schijnt er niet te zijn. Sommigen hebben zelfs een voorkeur voor component.

quote:
jOzh schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:43:
[...]
Component mag dan analoog zijn, echt veel verschil in beeldkwaliteit met HDMI schijnt er niet te zijn. Sommigen hebben zelfs een voorkeur voor component.
Ja, In theorie is digitaal beter, maar analoog is iets vergevingsgezinder als er een klein beetje ruis op de lijn ontstaat. Maar ik denk dat mensen vooral hun voorkeur momenteel geven aan component omdat Samsung de HDMI communicatie rodekolen van de decoder nog niet op een rijtje heeft.

Mooie topic. Jammer dat ik alleen UPC hier kan nemen, anders was ik wel overgestapt :(

quote:
nicetas schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:36:
Er is dus géén s-video uitgang (lijkt me ook geen gemis)

Dat is best wel jammer, S-Video kan zeer handig zijn om eventuele andere (standard definition) apparatuur aan te sluiten. (beamers of vooral TV/Capture kaarten die dus geen RGB aankunnen!)
Wel vreemd want wat ik begreep van eerdere specificaties zat er WEL S-Video uit op !

Misschien kan een scart-naar-S-video convertor uitkomst brengen?

Nu nog een adresje waar ze (zilveren) te koop zijn en ik ben weer blij...

quote:
nicetas schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:18:
Misschien kan een scart-naar-S-video convertor uitkomst brengen?

De bekende schakelbare SCART blokjes converteren het signaal niet, deze zijn niet bruikbaar.
De enige optie die werkt is een RGB naar S-Video converter en die zijn duur!

Het lijkt er gewoon op dat men bewust de S-video uitgang zit te saboteren hier in Nederland. :(
De oude samsung en veel andere digitale kabel/kpn decoders hebben OOK geen S-Video uit, dit is zeer frustrerend voor HTPC gebruikers!!
XPMCE: Digitale TV vragen ism HTPC.
XPMCE: signaal dig. tv kpn zwart wit, signaal dig. tv kpn zwart wit

Heb sinds gisteren ook de Samsung DCB-H360R (zwarte uitvoering) staan en hij doet het hier perfect! :)

Hij is aangesloten via een HDMI -> DVI kabel (werd bij de TV meegeleverd) op mijn VIEWPIA LC32IE21 LCD breedbeeld televisie. Tot mijn verbazing heb ik dus ook geluid via die DVI-aansluiting op mijn TV?

Het beeld van de normale zenders vind ik zelfs beter dan wat mijn oude Samsung decoder via de Scart (RGB) gaf. Ik kan alleen de geluidssterkte niet regelen via de HDMI-aansluiting. Als ik de output via Scart(RGB) laat verlopen dan is de geluidssterkte wel in te stellen. Via de TV of mijn reciever kan ik natuurlijk altijd de geluidssterkte instellen.

Weet iemand mischien wat het verschil is tussen de verschillende "HDMI Audio Uitgang Opties" van het "Media-menu"? Je kan hier Type-A t/m Type-D instellen, maar ik merk geen enkel verschil tussen de 4 opties? :?

Een aantal punten die mij positief opvallen:
- de Decoder kan zelf automatisch schakelen tussen 4/3 en 16/9 afhankelijk van het originele signaal. De TV staat nu altijd op 16/9 ingesteld bij mij, de decoder doet de rest.
- Beeldkwaliteit is werkelijk heel goed via de HDMI-uitgang, zowel het HD1 kanaal als de overige kanalen.
- Menu en informatie-schermen (OSD) zijn duidelijk leesbaar. Teletekst ziet er ook netjes uit.
- EPG ziet er gelikt uit, waarbij je in een klein venster nog steeds TV kan kijken (soort P.I.P.)
- Nog geen enkele vastloper of zwart beeld gehad. (zoals met de oude Samsung)

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden. _/-\o_
Als mensen nog vragen hebben, stel ze gerust.

Ik kan vanmiddag deze decoder ophalen. De gebruiksaanwijzing van de decoder kun je hier downloaden. Misschien kan dat toegevoegd worden aan het eerste bericht.

quote:
Gn!uz schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:41:
Nu nog een adresje waar ze (zilveren) te koop zijn en ik ben weer blij...
Ik heb de mijne bij bestekeus.nl besteld, zit er nog op te wachten. Ze hebben daar overigens de zilvere en de zwarte, je moet wel even goed naar het typenr kijken want er staan geen foto's bij. In m'n order status staat wk22 achter dat ding, hoop dat ze hem volgende week toch binnen hebben zodat ik wel het wk in hd kan kijken! 8)

Bedankt Faxe, ik heb de link toegevoegd in de OP.

Leuk .... krijg ik een foldertje in mijn bus van Caiway:
quote:
Nu gratis HDTV van Caiway
Bla bla bla

Het enigste wat u nodig heeft is een HDTV dvb-c ontvanger.

bla bla bla

Mooie folder, veel info .... maar dus geen prijs / info over de HDTV ontvanger. Ga ik zoeken op internet naar een ontvanger, kom ik dus de Samsung DCB-H360RS tegen. Prijs: 249 euro!

Lekker bedrog dus van Caiway ....moet je eerst een ontvanger kopen.... en dan pas gratis HDTV.

Heb vanavond de decoder opgehaald.

Ik heb een Loewe Concept L32 TV. Nadat ik de scherptestelling van de TV op nul had gezet kreeg ik een strak beeld wat mij wat betreft kwaliteit voorlopig tevreden stelt. Ik gebruik op dit moment de meegeleverde component kabel

Ik had een tijdje terug al een samsung HDD recorder gekocht. Gek genoeg zit hier wel een HDMI kabel bij. Een snel testje om de HDMI kabel van de HDD recorder voor de decoder te gebruiken en de met de decoder meegeleverde component te gebruiken voor de HDD recorder verliep niet succesvol. Op de TV had ik wel beeld maar geen geluid. Op de HDD decoder heb ik helemaal geen beeld.

Overall ben ik voorlopig tevreden met de decoder.

Voor de inventarisatie van de problemen met de HDMI aansluiting:

TV: Loewe Concept L32
Geluid via HDMI: Nee

Is er ook bekend welke zenders werkelijk op HD resoluties uitzenden ?
De meeste mensen zullen indaard meteen wooh zeggen, maar dat komt meer vanwege de slechte kwaliteit wat je normaal heb bij kabel tv.

quote:
JC Ken schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 23:25:
Is er ook bekend welke zenders werkelijk op HD resoluties uitzenden ?
De meeste mensen zullen indaard meteen wooh zeggen, maar dat komt meer vanwege de slechte kwaliteit wat je normaal heb bij kabel tv.
Inderdaad. Volgens mij zijn er nog maar enkele zenders die ook echt in HD uitzenden maar dat is dan een apart pakket. Voor de rest is het allemaal gewoon nog standaard. :)

Oke, ik heb even wat korte vraagjes. Wij hebben nu net een nieuwe TV, een Philips Cineos 32PF9966. Nou zijn wij van plan om ook zn ontvanger aan te schaffen. Is er nog verschil tussen de verschillende kabelmaatschappijen? UPC, TV Home? Wij hebben nu namelijk TV Home. En werkt teletekst een beetje goed? Bij de digitale ontvanger van samsung heb je wel teletekst, mara dan in doorzichtig beeld. Is dat hier anders? En als ik nu een HD ontvanger koop, hoelang duurt het voordat bij TV Home is ''doorgegeven'' dat we ¤3,95 meer moeten betalen zodat we in HD kunnen kijken?
Alvast bedankt!

EDIT: Zoals ik zei hebben wij een Philips 32PF9966. Maar volgens mij heeft die tv geen HDMI aansluiting. Is dat nodig als je de Samsung DCB-H360RS HDTV ontvanger aan de TV wilt koppelen? Of moeten we daar nog aparte kabels bij kopen?

Denk dat als je nu TV Home hebt je sowieso geen UPC kan krijgen. :)

wij hebben thuis een JVC 32 inch lcd tv met 2 hdmi aansluitingen. Weet zo even niet welk type. Maar nu krijgen we geen geluid via een (dure) HDMI kabel op de tv vanaf die samsung hd decoder. Dat is wel erg zuur, want ten eerste is dat ding nergens te krijgen en ten 2e is ie erg duur. Ok je kan hem aansluiten op een home cinema receiver maar het mag toch niet zo zijn dat er geen geluid uit je tv komt. Casema gebeld, zeggen ze ja dat weten ze in de winkel niet maar je krijgt bijna alleen maar geluid via hdmi als je een samsung tv hebt :? lekker dan.. Dus ja dan maar via component aansluiten vrees ik. Of heeft iemand andere suggesties?

Wellicht is het ook handig dat iedereen die deze Samsung heeft aangeeft hoe snel je met deze decoder kan zappen.

Ik zoek zelf een zilveren uitvoering,
maar voor wie nog een decoder zoekt?
''sterk audio'' in Deventer heeft 2 zwarte op voorraad.
volgens de verkoper die ik net heb gebeld schijnen deze geen problemen met de HDMI aansluiting te hebben.

Ik heb een philips 37PF9830 en hier werkt de Samsung HDMI uitgang niet mee. Ik heb begrepen dat ik op een software update moet wachten voordat ik via HDMI kan kijken. Component werkt echter wel.

Sinds twee dagen heb ik de zwarte decoder thuis en deze is aangesloten op het Casema netwerk.

De decoder zit nu aangesloten via HDMI op een Samsung LE32R41B 32" LCD TV.
Via de eerste low-budget HDMI kabel die ik had ondervond ik nog wat problemen (blauw scherm/verspringend beeld) met een andere kabel werkt het nu goed.

Geluid kan ik nu beluisteren via de HDMI aansluiting (van de TV via tulp naar een DTS versterker) of direct van de decoder optisch naar de DTS versterker.

Ten opzichte van de "normale" Samsung SDTV decoder geeft de HDTV decoder op de gewone SD kanalen een extreem mooi beeld.

Het HDTV beeld is natuurlijk ook helemaal fantastisch :)

Ik heb al gehoord dat er nog software updates aankomen om HDMi en andere software issues te verhelpen.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: