Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [U3] mobiele software voor USB keys

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Plaatje op imageshack (popups!)
Aangezien ik nog geen topic over dit onderwerp tegen ben gekomen ( ook niet na het gebruik van de search ) leek het me wel een goed idee om over U3 een onderwerp te starten.

U3 is een stukje software wat draait vanaf nieuwe generatie flashdrives

[info van http://www.zdnet.nl/mobile.cfm?id=42114]
Usb-geheugensticks zijn in in korte tijd erg populair geworden. U plugt het staafje gewoon in een van de usb-poorten van de computer en u kunt meteen de opgeslagen bestanden afhalen. Eenvoudig, gebruiksvriendelijk maar ook met een aantal beperkingen. Als de gastcomputer niet over het vereiste programma beschikt om de bestanden te lezen, kunt u niets beginnen met de gegevens.

Het U3-platform moet dit probleem oplossen en de usb-geheugenstaaf omtoveren tot een virtuele draagbare computer. Een memorystick met U3-technologie kan niet alleen data opslaan, maar ook uw favoriete programma's en software-instellingen. Op welke pc u de geheugenstaaf ook gebruikt, u heeft telkens toegang tot dezelfde programma's en bestanden. Voorwaarde is wel dat er van het programma een versie is ontwikkeld voor het U3-platform.

Het idee om programma's te draaien op een usb-stick is niet nieuw, maar elke fabrikant gebruikt een eigen methode. Het gevolg is dat niet alle toepassingen functioneren op elke computer. De nieuwe standaard van U3 moet dit probleem verhelpen. Het U3-platform bestaat uit een aantal specificaties voor fabrikanten van hardware, application program interfaces (API's) voor softwareontwikkelaars en licentievoorwaarden.
[/info van http://www.zdnet.nl/mobile.cfm?id=42114]

topic doel ;

• Meer te weten komen over U3...
  • Wie heeft er al een U3 compatible USB key, en wat doe je ermee ?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van U3 ?
  • Wat is de beste U3 drive ( prijs, kwaliteit, vormgeving, etc. )
Beschikbare software
De toppers ( naar mijn idee )
Persoonlijk vind ik de nieuwe sandisk titanium wel erg gelikt
Plaatje op imageshack (popups!)

maar ik heb geen idee of deze al ergens te krijgen is en wat de prijs is van dit fraaie apparaatje.

edit:

Wat nederlandstalige info toegevoegd...& aantal applicaties

Ietwat uitleg over wat U3 zou zijn is wel handig als je daar een topic over start. Van die demo wordt ik niet veel wijzer; van de website ook al niet. De software pretendeert al je persoonlijke data op te slaan oid?

Het is mij ook niet geheel duidelijk. Werkt zoiets bijv. platformonafhankelijk? Of kun je met een windows U3 programma alleen op windows-pc's terecht?
Indien niet platformonafhankelijk (en dat vermoed ik) dan lijkt het me niet zo spectaculair als het zich misschien voor wil doen... Je kunt nu ook wel firefox e.d. op je USB-stick zetten in een soort portable vorm. Ik vraag me af wat er hardwarematig dan zo verschillend aan die U3 stick is.

Ik ben ook nog niet volledig op de hoogte, vandaar dit topic, om er meer over te weten te komen.

Volgens mij heeft palomar wel gelijkt wat betreft het vermoeden dat dit alleen onder windows werkt.
Voor zover ik het goed begrijp heeft zo'n USB U3 key 2 chippies, 1 hiervan regelt het U3 gebeuren...

Hoopte dat er hier op tweakers wat mensen zijn die al ervaring met U3 hadden, maar het staat blijkbaar nog in de kinderschoenen...

In dit topic staat al wel een GOT U3 gebruiker, maar die wil meteen de software eraf slopen :P

Ben benieuwd of er ook mensen zijn met positieve ervaringen, zo niet dan koop ik denk ik maar die sandisk titanium ( zonder U3 )

Ik heb zo'n 2GB U3 flash drive en vind het echt ideaal, vooral als je vaak met vreemde computers in aanraking komt. Het voordeel van zo'n U3 flash drive is dat de software geen sporen achterlaat op het systeem, dus ook geen register settings.

Het U3 platform is een combi van hard- en software. Je hebt dus een U3 flashdrive nodig en de software moet ook aan het U3 platform voldoen. De flashdrive werkt alleen onder 2000/XP/2003.
Als je de flashdrive in je pc steekt krijg je er twee drive letters bij i.pv. een bij de normal flashdrives.
De eerste schijfletter wordt gezien als een CDROM drive van 4Mb, daar staat nl de launcher voor de U3 launchpad. De tweede drive letter is de flashdrive zelf waar je data op kan zetten.

De launchpad is een soort startmenu waar je je U3 software mee kunt opstarten (b.v. Firefox, Mcafee virusscan, Mozilla Thunderbird..... enz...).
Je kan je flashdrive gedeelte beveiligen met een wachtwoord zodat ze niet makkelijk bij je data kunnen komen als he hem verliest.

Het verschil tussen een U3 en een "Portable" versie van een software is dat de U3 versie dus helemaal geen sporen achterlaat op het systeem twerwijl een "Portable" versie (bv portable Firefox) wel register settings achterlaat op het systeem.

Mocht er nog vragen zijn dan hoor ik het wel

Hoe zit het met synchroniseren. Synchroniseert ie ook automatisch al je mails, 'my documents', bookmarks etc.? En op het demo-filmpje zag ik ook iets met de desktop. Neemt ie ook automatisch je eigen desktop en bijbehorende settings mee op die stick?

Al zie ik nog steeds niet helemaal in wat de meerwaarde is aan zo'n U3-stick tov. een normale usb-stick. Volgens mij kan dit ook allemaal wel op een normale stick. Bijv. applicaties maken die het register niet gebruiken is puur iets softwarematigs.

Volgens mij is dit gewoon weer een manier om de consument geld uit de zak te kloppen.. Zoals ik het nu begrijp is het gewoon hetzelfde als Portable Firefox/OpenOffice etc. alleen worden er meer programma's ondersteund... een menu om al die programma's op de starten is er ook zonder U3 (PStart), zie ook www.portableapps.com

quote:
Gangsteroo schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 12:16:
Volgens mij is dit gewoon weer een manier om de consument geld uit de zak te kloppen.. Zoals ik het nu begrijp is het gewoon hetzelfde als Portable Firefox/OpenOffice etc. alleen worden er meer programma's ondersteund... een menu om al die programma's op de starten is er ook zonder U3 (PStart), zie ook www.portableapps.com

Wat betreft 'Het geld uit de zak klop idee' geen idee, ik ben nog geen U3 compatible usb sticks in de webshops tegengekomen, het verschil in prijs is mij onbekend...

Wat betreft het programmatje dat je aangeeft (PStart) ...ik heb er even mee zitten spelen met een 'normale' usb key en dat proggie moet je toch weer handmatig starten...
( Is there a way to autostart PStart when I plug in my USB drive? I'm sorry to disappoint you, this is not possible at all1. It's not a PStart limitation, but a Windows limitation. Microsoft doesn't support it like they support autorun for CDs. )

ik denk dat hier het voordeel/nadeel? van U3 zit...

U3 start automatisch op.. op ieder (windows...) systeem. Bij een 'normale' usb key moet je weer een stukje software installeren die ervoor zorgt dat een applicatie automatisch start ( bijvoorbeeld PStart)
Deze software moet je op iedere PC installeren waar je de autostart functie wilt gebruiken...
Dat hoeft bij U3 dus niet.. B)

Ik vraag me alleen af of je bij zo'n U3 key dat automatisch starten uit kan schakelen....het zal in sommige gevallen misschien niet handig/nodig zijn...

Als het proces daarintegen op de achtergrond gestart word en je bij de 'U3 launch' applicatie kan komen door te klikken op een icoontje in de taskbar dan zal het i.m.h.o. niet echt storend zijn....

quote:
Palomar schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 09:58:
Hoe zit het met synchroniseren. Synchroniseert ie ook automatisch al je mails, 'my documents', bookmarks etc.? En op het demo-filmpje zag ik ook iets met de desktop. Neemt ie ook automatisch je eigen desktop en bijbehorende settings mee op die stick?

Al zie ik nog steeds niet helemaal in wat de meerwaarde is aan zo'n U3-stick tov. een normale usb-stick. Volgens mij kan dit ook allemaal wel op een normale stick. Bijv. applicaties maken die het register niet gebruiken is puur iets softwarematigs.

Je kan je mail en data synchroniseren met behulp van bv. DmailerSync U3 edition. Dus je hebt een aparte programma nodig. Het U3 platform zelf doet dat niet.

quote:
Ik vraag me alleen af of je bij zo'n U3 key dat automatisch starten uit kan schakelen....het zal in sommige gevallen misschien niet handig/nodig zijn...

Binnen U3 launchpad kan je dat niet instellen,maar als je de SHIFT knop ingedrukt houdt bij het insteken van je flashdrive, dan slaat windows de autorun functie over.
De launchpad verdwijnt rechts in je systray, je krijgt nog wel eerst een splasgscreen te zien.

Waar ik benieuwd naar ben of ik een programma als MS Visio op zo'n stick kan zetten omdat ik dit programma op verschillende lokaties wil gaan gebruiken.

Ik zit nog te twijfelen of ik voor de Sandisk Titanium Cruzer 2GB met of zonder U3 ga. Het prijsverschil is niet groot, daarvoor wil ik de gok eventueel wel nemen. Maar, op het moment dat ik daar niet tevreden over ben, dan wil ik `m wel terug kunnen formatteren naar USB stick van 2GB met 1 partitie.

Weet iemand of dat mogelijk is?

En ik vraag me af of het omgekeerde mogelijk is: van een usb-stick zonder U3 naar één met U3 gaan. Het lijkt me wel handig, maar om speciaal daarvoor een nieuwe te kopen 8)7

quote:
ComBax schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:23:
En ik vraag me af of het omgekeerde mogelijk is: van een usb-stick zonder U3 naar één met U3 gaan. Het lijkt me wel handig, maar om speciaal daarvoor een nieuwe te kopen 8)7

Nou, ik heb de normale gekocht (zonder U3). Die ziet er ook mooier uit, ben ik van mening.

Ja, nudat ik hem zonder rU3 gekocht heb, vraag ik me ook het omgekeerde af...

Ik heb sinds gister ook een U3 Sandisk drive van 1GB, het werkt perfect :)
Het is wel jammer dat je niet zelf programma's aan het menu toe kan voegen zoals bij Pstart, ik zou namelijk Pstart wel als 2de startmenu erbij willen hebben maar volgens mij kan dit niet.

quote:
De eerste schijfletter wordt gezien als een CDROM drive van 4Mb, daar staat nl de launcher voor de U3 launchpad. De tweede drive letter is de flashdrive zelf waar je data op kan zetten.

Oke, dat begrijp ik. De eerste drive wordt door Windows herkent als CDROM drive. Handig voor een autorun.

quote:
( Is there a way to autostart PStart when I plug in my USB drive? I'm sorry to disappoint you, this is not possible at all1. It's not a PStart limitation, but a Windows limitation. Microsoft doesn't support it like they support autorun for CDs. )

Hmmm... Wordt dus toch niet herkent als een CDROM drive. Anders zou hij wel kunnen "booten" van deze stick.
Of moet je gewoon handmatig even een autorun erop zetten? (is dat een mogelijkheid?)

Ik heb zelf ook een USB stick met 2 "partitie's" erop. Dat is zo'n Wireless USB stick met 128 Mb geheugen.
Op de ene partitie staat de installatie van de Wireless, en die andere kun je gewoon gebruiken voor opslag. Maar die eerste "drive" waar de installatie opstaat, wordt niet herkent als een CDROM, maar gewoon als storage. (ben effe de benaming kwijt).

Hoe zit dat nou dan met U3?

Vandaag ook een Cruzer 1gig U3 stickie besteld..
Echt veel gratis software is niet voor als ik zo ff snel rondt kijk.. :|

http://foto.quote.nl//productinfo/16497/foto/foto.jpg

Morgen meer... hopelijk :)

Vervolg voor wie het dan ook boeit..
Vanmiddag stickie binnen gehad

Deze dus (alleen dan in de 1gb versie :P):
http://img92.imageshack.us/img92/8247/86qk.jpg
Sandisk Cruzer Micro USB
Capaciteit: 1Gb
Kosten: ¤ 45,-
http://www.mountainpc.nl besteld

Stick in de PC
http://img222.imageshack.us/img222/6840/19rf4.jpg

Leuke introductie
http://img222.imageshack.us/img222/6616/28nu.jpg

U3 Launchpad, verschijnt in de taakbalk zodra je het stick in je PC stopt
http://img92.imageshack.us/img92/8844/31et1.jpg

Indeling
http://img106.imageshack.us/img106/3769/49ko.jpg

Nog een klein spoor achterlaten op die PC, je ziet er alleen niks van
http://img106.imageshack.us/img106/1166/59ia1.jpg

Lijst met programmatje die ik zo ff snel kon vinden op de officiele webiste van U3
http://img106.imageshack.us/img106/4379/61gn.jpg

En gaan :Y)
http://img106.imageshack.us/img106/8696/72xv.jpg

Heel leuk ding voor mensen die vaak op verschillende PC's werken :9~
Of gewoon voor mensen als ik die een luxe USB stick willen O-)

Zo te zien is het gewoon een stick met aparte boot-partitie. Vraag me dus af of dat ook niet op een gewone stick kan, die correct geformatteerd is...

Ziet er zeker leuk uit. Heb zelf de 1 GB Titanium van Sandisk besteld, ook met U3. Erg benieuwd om het eens live te gaan aanschouwen 8)

't zou leuk zijn als je dit ook zelf met een usb stick kon doen? misschien een leuk projectje om zelf te doen?

Als iemand een image kon maken voor die U3-partitie, zou dat wel handig zijn O-)
Volgens mij heb je niets meer nodig...

zou ik ook wel willen, maar ik denk dat dat onder warez valt (ja/nee?)...
er zijn alternatieven voor (portableapps.com), maar ik vind juist die U3 zo'n mooi systeem (ik heb het nog niet in het echt gezien, dus ik mag eigenlijk niet oordelen).

Tja, U3 is volgens mij alleen maar een stukje software met misschien een kleine aanpassing in de chip..

De enigste software sites die ik dusver heb gevonden is van:
- Portableapps.com
- Software.u3.com

Misschien in de loop van deze week eens kijken of ik zelf iets kan ontwikkelen kwa software hiervoor

Je kan Pstart trouwens ook wel automagisch laten starten, er zit een optie in om een autorun.ini te maken en die zet je dan in de root van je pendrive, als je hem er dan indrukt krijg je altijd een popup venster van XP wat je wilt doen met de drive, als bovenste optie krijg je dan "Standaard programma starten van deze drive" en dat is dan Pstart.

Dus je plugt hem in, krijgt een popup, je ramt een keer op enter en voila daar is Pstart.

Ik gebruik ook Pstart op mijn U3 drive, best of both worlds :P

Of gewoon deze optie aanzetten kan ook :)
http://img106.imageshack.us/img106/1166/59ia1.jpg

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: