Ik moet zeggen dat onder het oude moderatie systeem het een genot was Tweakers te lezen, vaak was er een hoop extra informatie uit de reactie te halen, afentoe een goede grap (die staan nu allemaal op 0 of -1) . De waardeloze reacties stonden op 0 of -1, zelfs de 1 reacties van toen sloeg ik vaak over en las alleen 2-4. Ook toen kwam het hoogste niveau (4) nauwelijks voor, maar zover ik mij herinner meer dan nu!
Het is dus een drog redenering dat +4 afgeschaft moest worden omdat die bijna nooit gebruikt werd. Nu heb je hetzelfde voor +2. Ook mis ik de post indicaties, zoals grappig, informatief, inzichtvol, interessant. Als ik in een leuke bui was las ik alleen de eerste, anders sloeg ik die juist over.
Er zijn wel enkele verbeteringen in het nieuwe systeem, oa. het kunnen corrigeren van moderaties en het meteen kunnen aangeven van een eind oordeel ipv +1 helpen en dan er achter komen dat door andere erbij die post 2 punten te hoog omhoog schiet. Echter zijn er enkele fouten gemaakt bij het nieuwe systeem. Zo als vroegen bijna niemand '0 - staat goed', opgaf, is nu (mede door de modbot) meed modden, of papegaai modden de norm. (google ads willen me nog steeds een papegaaien kooi aanbieden

).
Mogelijk een idee om de verschillende kwalificaties weer terug te halen, of een variatie daar op. Zo zou je een systeem kunnen maken waar je eerst klikt voor een score (-1 tot +3) en daarna als je wilt met een extra klik een kwaliticatie kunt toevoegen. Zo'n kwalificatie word bepaald met 'meerderheid wint', ook werkt het systeem 2 kanten op, een 0 post kan niet op informatief, maar een informatief kan niet op -1.
1. Grappig (min -1, max +1)
2. Ongewenst (min -1, max 0) (Alles van first post tot flame)
3. Vraag (min 0 max +2) Deze mis ik nu, vragen worden bestraft, ben er mee eens dat dingen die binnen 4 seconden op google te vinden zijn niet gevraagd hoeven worden, maar de meeste vragen krijgen serieuze antwoorden die meer vertellen dan google.
4. Mening (min -1 max +1) Om meningen te filteren

5. Informatief/(6)Inzichtvol (min +1 max +3)
Ook moet uiteraard de mediaan gebruik worden ipv. het gemiddelde, de mediaan laat alle moderaties even zwaar tellen.
Op deze manier kun je met 5 á 6 kwalificaties het moderatie systeem aardig afbakenen. je zou natuurlijk andere catogorien kunnen bedenken (bij voorkeur minder), ook zie ik een goede taak voor de modbot weggelegd om fouten keuzes weg te filteren, vroeger was de klacht dat verkeerde kwalificaties het mismoderatie topic teveel stresste, maar door de groep kwalificatie moders te beperken met de modbot, zou je dat soort problemen kunnen beperken.