quote:
Dat kan hij zeker want je hebt naar mijn mening een naïef beeld van de mens.
Kijk, er zullen een héél deel taken nog altijd gedaan moeten worden door mensen. Voor sommige taken ga je liever mensen inzetten of moet je mensen inzetten ipv robots. Bijvoorbeeld rechters, politici, muzikanten, acteurs enz.
1)
Rechtssysteem: Je zal sowieso een rechtsysteem nodig hebben want de mens is nu eenmaal niet perfect en er zullen nog steeds misdaden gebeuren. Of het er meer of minder zijn, daar spreek ik mij nog even niet over uit. Als je een rechtssysteem hebt, ga je ook een verschil hebben in macht tussen mensen. Een rechter heeft de macht om een beschuldigde vrij te spreken of vast te zetten. Er zal dus sowieso een grote ongelijkheid zijn tussen een groep mensen die besluiten iets te doen wat essentieel is, en mensen die besluiten niets te doen in hun leven.
2)
Politiek systeem: Je zal een politiek systeem hebben. Nieuwe technologie vraagt ook nieuwe regulering en/of wetten. Verschillende groepen mensen gaan hier anders mee om willen omgaan en je zal al snel een politiek systeem krijgen waar iets of iemand een beslissing gaat nemen voor een groep mensen = 'ongelijkheid'.
3) Het is een mooi idee dat iedereen hetzelfde verdient en bezit maar dit is gewoon niet mogelijk. Niet iedereen kan in een penthouse wonen met zicht op zee, er is simpelweg niet genoeg plaats. Dit zou perfect kunnen gaan wanneer alle mensen tevreden zouden zijn met wat ze krijgen, maar zo is de mens nu eenmaal niet. Als buur Joop een huis aan zee krijgt, dan wil ik er ook één enz.
De meeste mensen gaan behoefte hebben aan een eigen plek, en dit gaat tot ongelijkheid leiden.
4) Zelfvoldoening en appreciatie: Veel mensen halen een zekere vorm van voldoening uit hun werk. Veel mensen gaan in jouw systeem nog wel kunnen werken, maar hun werk zal inferieur zijn aan dat van wat een robot aankan. Er zal ook weinig waardering voor dit type werk zijn (een robot kan dit toch beter...) Dit zou voor veel mensen leiden tot fustratie. Je hebt ook geen dromen meer, je hebt alles immers al. Lijkt mij ook zeer saai.
Ik denk dat de wereld die jij schetst ideaal is in je hoofd, maar verre van ideaal zou zijn als deze in de werkelijkheid zou worden uitgevoerd.