Reg. datum: 19 augustus 2000
Zoekresultaat: 123 berichten gevonden
Berichten van gebruiker ewasx. Klik hier voor de topics waarin ewasx heeft gereageerd.
Topic: Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 3) in Werk en Inkomen
Topic: Welke harddisk is stiller? in Opslagmedia & I/O Controllers
Bij western digital wel, bij maxtor niet (en bij maxtor op de site maken ze geen onderscheid tussen de drives met en zolder liquid bearing)quote:Kijk is op de site van de producent ... daar is dit soort informatie wel te vinden!!
Topic: Welke harddisk is stiller? in Opslagmedia & I/O Controllers
Ik wil een nieuwe harddisk kopen van zo'n 80 GB en ik zit te tweifelen tussen de Maxtor D740X en de Western digital WD800JB. Beiden zijn 7200 rpm , ze zijn ongeveer even duur (scheelt paar eurotjes), die van WD heeft wat meer cache (niet zo heel boeiend wat mij betreft) maar wat ik het belangrijkst vind: welke is de stilste? Ik kan hier niets over vinden in de reviews. Heeft iemand hier ervaring mee?
Topic: [lirc] Twee dingen tegelijk starten in Non-Windows Operating Systems
Topic: [c++] Converteren van float naar een string in c++ in Programming
Als het C++ is waar het om gaat en niet C:
code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| #include <sstream> float fNumber = 10.0; std::ostringstream os; os << fNumber; string sNumber = fNumber.str(); |
Topic: win libs onder linux in Programming
Verbazend dat niemand anders dit tot nu toe gezegd heeft, maar als je echt puur een windows applicatie wil porten naar linux moet je natuurlijk wine gebruiken. Die is niet alleen om windows programma's onder linux te draaien maar is ook juist hiervoor bedoeld. Bijna alle belangrijke dll's van window's zijn op zijn minst deels geschreven voor wine. Zou voor alles behalve heel veel vragende toepassingen moeten werken.
Topic: Lilo probleempje in Non-Windows Operating Systems
de optie linear is voor wat oudere harddisks. Geen optie is voor nog oudere. Wat je wil bij een moderne wat grotere harddisk is de optie lba32. Dan zou het moeten werken. Die optie is onmisbaar als de linux partitie boven de 8 Gb op je harddisk begint.
Topic: [gentoo-mozilla] segfault in Non-Windows Operating Systems
Gentoo compileert van source he? Als je zelf mozilla van source hebt gecompileerd en geinstalleerd, moet je hem de eerste keer draaien als root (als je hem op een plaats hebt geinstalleerd die alleen voor root schrijfbaar is). Ik weet niet precies wat hij dan doet, maar hij heeft de allereerste keer dat je hem draait schrijf toegang nodig tot de dir waar hij in is geinstalleerd. Na die eerste keer kan iedereen hem gewoon draaien. Of... had je dat al geprobeerd?
Topic: [GPL] Glibc 2.2.5 compatible met GCC 3.0.4? in Non-Windows Operating Systems
Ik heb hier glibc-2.2.5 gecompileerd met gcc-3.0.4 en dat werkt prima. Eindelijk, heb ik best lang op gewacht, ik moest hiervoor iedere keer alleen voor glibc de oude gcc erbij installeren.
Maar wat betreft die ssa optie: er staat in de gcc manpages dat dat een experimentele optie is en dat je die niet moet gebruiken. Ik denk dus dat het antwoord op die 2e vraag nee is.
Maar wat betreft die ssa optie: er staat in de gcc manpages dat dat een experimentele optie is en dat je die niet moet gebruiken. Ik denk dus dat het antwoord op die 2e vraag nee is.
Topic: NVIDIA driver nieuwe kernel in Non-Windows Operating Systems
Dit is bullshit. Ik compileer mijn kernel al met gcc 3.x sinds gcc-3.0.1 en de nieuwste kernel die er toen was (2.4.x). Ik heb nu kernel 2.4.18 gecompileerd met gcc-3.0.4 en dat werkt prima. En die NVidia drivers ok trouwens.quote:De kernel kan je (nog) niet met de 3.x versie van GCC compileren. Hiervoor wordt de 2.x nog gebruikt. Versie 2 en 3 kan je probleemloos naast elkaar hebben staan, dus zoek eens naar gcc en vraag van allebei het versie nummer op
En dit is ook onzin. Ik heb een LFS (Linux From Scratch) systeem volledig gecompileerd met gcc-3.0.4. De programma's waarbij ik zelf in de source heb moeten graven zijn op 1 hand te tellen. De meeste daarvan zijn inmiddels al door de autheur aangepast, de enige die ik nu kan bedenken waarvan je zelf de source aan moet passen is cdrdao. Tenzij je de CVS versie neemt, die werkt wel. Dus... ik denk dat het probleem ergens anders aan te wijten is.quote:gcc 3.0.3, daar moet je sowieso vanaf blijven als je zelf sources van derden wilt compileren. zit dat bij RH? RH is altijd al een lefgozer geweest, is het toch niet toevallig een gcc die ook nog eens uit de CVS van RH zelf komt
klinkt misschien leuk zo'n laatste versie en alle features ten opzichte van 2.95.3 (die gebruik ik en ik heb erg weinig problemen) maar dan moet je erg vaak de sources induiken wil je iets compileren
Verder zou ik zeggen: heb je de nieuwe, zelf gecompileerde kernel wel geinstalleerd en weet je ZEKER dat dat ook de kernel is die je op dit moment gebruikt? En heb je de NVidia drivers ook zelf gecompileerd (vanuit die .tar.gz file) met die nieuwe compiler, NADAT je de nieuwe kernel had geinstalleerd en geboot? Heb je ook eerst een 'make clean' gedaan in die driver dir? Heb je verder behalve de kernel module ook de NVidia GLX drivers geupdate? Staat de source van je nieuwe kernel wel in /usr/src/linux of is dit op zijn minst een symlink naar je nieuwe kernel source? (Dat er dus niet een oudere kernel op die plek staat)
Als dat allemaal klopt: sja, weet ik het ook niet .
Topic: xfree 4.2.0 release in Non-Windows Operating Systems
Wat bedoel je hiermee? NVidia betaalt een kerel, die al jaren lang aan X sleutelt, om voor hun zowel de closed als de open source drivers te schrijven. Dus zowel de nv en nvidia driver worden beiden voor het grootste deel door mensen van nvidia ontwikkeld. Waar is nvidia dan op terug gekomen?quote:Is NVidia dan teruggekomen op de beslissing om geen drivers te leveren? Of doelen ze hier op de standaard nvidia (niet nv) driver? Die alleen 2D ondersteund.
Topic: [ot]wat gebruik jij tegen beten weten in niet? in Programming
Wat ik tegen beter weten in niet gebruik: standaard C.
Ik wil geen C programmeren aleen maar C++. Maar als je geavanceerdere gnome libraries (bijvoorbeeld gnome-vfs of bonobo) wil gebruiken bestaat er nog geen C++ wrapper
Ik wil geen C programmeren aleen maar C++. Maar als je geavanceerdere gnome libraries (bijvoorbeeld gnome-vfs of bonobo) wil gebruiken bestaat er nog geen C++ wrapper
Topic: Patch Installeren in Non-Windows Operating Systems
Ja, maar ik hoopte eigelijk dat men zoiets zelf kan bedenken. Bovendien moet je niet al te veel nieuwe informatie in een keer geven, daar raken mensen van in de warquote:Of je gebruikt zcat ipv cat
Topic: Patch Installeren in Non-Windows Operating Systems
Het zou handig zijn als je de patch manpage zou doorlezen.
Je moet in de dir gaan staan waar je source staat en dan:
cat <bestandje> | patch -p1
of
patch -p1 < <bestandje>
intypen.
Als hij gegziped is moet je natuurlijk wel gunzippen. Waarom je -p1 ipv -p0 moet gebruiken mag je opzoeken in de man page.
Je moet in de dir gaan staan waar je source staat en dan:
cat <bestandje> | patch -p1
of
patch -p1 < <bestandje>
intypen.
Als hij gegziped is moet je natuurlijk wel gunzippen. Waarom je -p1 ipv -p0 moet gebruiken mag je opzoeken in de man page.
Topic: [debian] divx4 film kijken in Non-Windows Operating Systems
Er zijn een aantal programma's die hiervan gebruik kunnen maken. Persoonlijk vind ik mplayer de beste, te vinden op http://www.mplayerhq.hu/homepage/
Hier zijn geen precompiled binaries van beschikbaar (althans, dat is illegaal, ze zullen er wel zijn) dus je zal de source zelf moeten compileren.
Hier zijn geen precompiled binaries van beschikbaar (althans, dat is illegaal, ze zullen er wel zijn) dus je zal de source zelf moeten compileren.
Topic: Linux, wat zijn de verschillen? in Non-Windows Operating Systems
Leuk zo'n changelog, maar dat is absoluut niet wat die kerel wilde hebben en dat weet jij ook. Beetje flauw hoor.
Topic: Linux blunders! (en tips om ze tegen te gaan) in Non-Windows Operating Systems
Ik had ook wel een vervelende blunder niet zo heel lang geleden. Ik had een LFS systeem gebouwd, en dat was goed gegaan (2 weken werk), en er stond aan het einde van de LFS guide dat je voor meer disk ruimte de debug symbols van de binaries en libs kan strippen. Ik had veel meer geinstalleerd dan alleen wat ze in dat handboek hadden staan, ik had ook X, gnome en nog veel meer. Het punt was alleen dat ik al gereboot was en de nieuwe installatie gebruikte. Toen ging ik dus hetvolgende commando intypen:
find {/,/usr,/usr/local,/usr/gnome,/usr/X11R6}/{bin,sbin,lib} --exec strip --strip-debug '{}' ';'
Het probleem was alleen dat strip en find dynamisch gelinkt zijn met glibc en daar gaat het dus enorm mis. Gevolg: glibc kwijt.
En dan doet dus helemaal niets het meer. En ik kon dus ook niet een nieuwe glibc te bouwen (omdat make en friends niet werken zonder de c library). En mijn oude linux installatie had ik in mijn enthausiastme al weg gegooid.
Uiteindelijk heb ik het natuurlijk wel kunnen fixen door een linux distro opnieuw te installeren, en vanaf daar mijn LFS systeem te mounten en er een nieuwe glibc op te compileren, maar ik was wel even lichterlijk in paniek dat ik misschien mijn 2 weken werk kwijt was.
find {/,/usr,/usr/local,/usr/gnome,/usr/X11R6}/{bin,sbin,lib} --exec strip --strip-debug '{}' ';'
Het probleem was alleen dat strip en find dynamisch gelinkt zijn met glibc en daar gaat het dus enorm mis. Gevolg: glibc kwijt.
En dan doet dus helemaal niets het meer. En ik kon dus ook niet een nieuwe glibc te bouwen (omdat make en friends niet werken zonder de c library). En mijn oude linux installatie had ik in mijn enthausiastme al weg gegooid.
Uiteindelijk heb ik het natuurlijk wel kunnen fixen door een linux distro opnieuw te installeren, en vanaf daar mijn LFS systeem te mounten en er een nieuwe glibc op te compileren, maar ik was wel even lichterlijk in paniek dat ik misschien mijn 2 weken werk kwijt was.
Topic: [debian] Sig 11 error in Non-Windows Operating Systems
Sig 11 geeft inderdaad altijd een hardware fout aan. Misschien de boel te hard over geclocked? Dan krijg je die fout namelijk ook.
Topic: Linux TV-app in Non-Windows Operating Systems
Misschien ben ik hier nu wel redelijk off-topic inmiddels wat ik heb niet alle 160 postings gelezen, maar als ik het goed begrijp wil de originele poster een gtk+ app om tv te kijken?
Er bestaat wel een gnome app, en die heet zapping (http://zapping.sourceforge.net/).
De laatste keer dat ik hem bekeek was hij nog een beetje buggy, maar het werkte wel. Staat wel leuker tussen al je gnome apps dan XawTV. En er zit ook teletext is. Al met al best een goed programma.
Er bestaat wel een gnome app, en die heet zapping (http://zapping.sourceforge.net/).
De laatste keer dat ik hem bekeek was hij nog een beetje buggy, maar het werkte wel. Staat wel leuker tussen al je gnome apps dan XawTV. En er zit ook teletext is. Al met al best een goed programma.
Topic: [Linux] LFS compileren voor een ander systeem in Non-Windows Operating Systems
P2 en p3 zijn beiden eigelijk hetzelfde. Alleen is volgens mij de langzaamste p2 die er bestaat 233 Mhz dus denk ik dat die eerste van jou een p1 is. En die is wel een beetje anders, maar niet heel erg.
Gcc doet uit zich zelf geen optimalisaties voor een specifieke x86 generatie, dus zo lang je dat zelf ook niet doet maakt het niets uit. Als je wel voor een specifiele processor wil optimaliseren, moet je dat dus voor die p1 doen, dus -march=i586. En als het werkelijk een p2 en p3 zijn kan je gewoon -march=i686 gebruiken, want dat is voor beide processoren hetzelfde. Maar uit je vraag maak ik op dat je niet echt weet van die processor specifieke opties voor gcc en dus gaat alles wel goed.
Gcc doet uit zich zelf geen optimalisaties voor een specifieke x86 generatie, dus zo lang je dat zelf ook niet doet maakt het niets uit. Als je wel voor een specifiele processor wil optimaliseren, moet je dat dus voor die p1 doen, dus -march=i586. En als het werkelijk een p2 en p3 zijn kan je gewoon -march=i686 gebruiken, want dat is voor beide processoren hetzelfde. Maar uit je vraag maak ik op dat je niet echt weet van die processor specifieke opties voor gcc en dus gaat alles wel goed.
Topic: Mount zit MUUR vast.. :( in Non-Windows Operating Systems
Welke kernel gebruik je? Ik had met 2.4.5 ook mount problemen (en met sommige andere 2.4.x x<12 kernels). de laatste paar kernels die ik gebruikt heb lijken nergens last meer van te hebben. Ik heb nu 2.4.16 geloof ik.
Topic: Raar nautilus probleem in Non-Windows Operating Systems
ah, da's een idee. Ik neem aan dat strace een los programma is wat ik nog moet downloaden, of zit dat ergens bij?
Ik heb hem al, ik ga het vanavond meteen proberen, thanx.
Ik heb hem al, ik ga het vanavond meteen proberen, thanx.
Nee, en in het LFS handboek staat niet hoe je gnome componenten moet compileren... En als ik het volgens de gnome installation guide doe krijg ik dus die rare vertraging. Wel raar, dit is het enige probleem wat ik heb, voor de rest werkt alles als een zonnetje. En een vriend van mij ging zijn eigen LFS compileren en stuitte op precies hetzelfde probleem. Zonder oplossing...
Ehh, nee, sorry, ik zal het ff uitleggen. Ik heb een LFS systeem gebouwd, ook met eigen kernel enzo. Toen ik dit rare probleem met nautilus kreeg heb ik die slackware sources cd bekeken omdat het probleem bij slackware niet was en ik dacht dat als ik het precies hetzelfde zou doen het er bij mij ook niet zou zijn. Dat had ik dus mis. Ik gebruik kernel versie 2.4.17 maar het probleem is er al veel langer. Ik het die ReiserFS debug optie niet aan staan en maar ongeveer 60% van de root partitie is gebruikt, en alle andere programma's die de hdd aanspreken hebben ook geen snelheidsproblemen. En nautilus alleen de eerste keer nadat ik linux gestart heb. Het lijkt wel of hij die eerste keer even mijn hele harddisk moet afzoeken naar iets. Maar het lijkt dat niemand anders het heeft, en dat is nogal frustrerend.
ja, ik heb ook een slackware installatie waar het probleem niet is. Het rare is alleen dat ik mijn nautilus op _precies_ dezelfde manier heb gecompileerd als het op die slackware sources cd staat dat het gebeurt, en toch heb ik die vertraging iedere keer dat ik mijn computer aan zet. Het zal dan wel aan de een of andere gnome lib liggen die ik gebruik ofzo, maar welke???