quote:
petervenray schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:24:
Je ziet nu ook steeds vaker het tegenovergestelde van investeren in ICT. Waar ik werk wordt Oracle teruggebracht als wereldwijde ERP naar alleen core financials voor overkoepelende administratiecentra en krijgen alle lokale bedrijfseenheden weer een lokale ERP (zeg maar een lokale variant op de zo bekend MKB oplossing Exact in NL). Consolidatie gaat dan via Cognos/Hyperion. Daarmee kan enorm worden gesneden in de kosten. Je hebt geen overhead van dure Oracle consultants, grote datacentra, hoge licentiekosten, complexe beheersingsraamwerken enzovoorts enzovoorts. De kosten per gebruiker gaan daarmee met 80% omlaag. Ik verwacht dat dit toe zal nemen. ERP is niet altijd kostenverlagend. Zeker niet in organisaties met ontzettend veel middengrote operaties in heel veel verschillende landen. Dan moet er teveel worden aangepast aan de standaard van ERP voor lokale wetgeving/valuta's enzovoorts enzovoorts. Ook zit je dan vaak met dure infrastructuur (MPLS).
Daar snap ik de logica eerlijk gezegt niet van want bij een ERP implementatie is de licentie kosten vaak maar een klein deel van het geheel.. als je al een ERP hebt waarom zou je dan gaan aanklooien met allerlei andere pakketten en lastige intergratie processen?
Of bedoel je dat ze helemaal geen globale ERP meer gaan doen en alleen locale mini ERP's?
Dan mis je nou just net het doel van ERP, namelijk consolidatie van je data zodat je goede analyses kan doen op je bedrijfsprocessen...
ERP is idd zeker niet altijd kostenverlagend, een verkeerd geimplementeerde ERP kan bakken met geld kosten, maar dat wil niet zeggen dat een ERP systeem geen nut heeft..
Een goede ERP is multilingual, munti-valuta en multi legislation..
Ik kom van een PeopleSoft achtergrond en daar word er voor elk land lokaal door een team gewerkt aan de localisaties van het product zodat het aan de locale wetgeving voldoet.. dus dat is wat dat betreft out of the box geregeld..
Maar veel bedrijven passen natuulijk nog steeds wel aan naar hun specifieke wensen, dat is ook de kracht van PSFT.. maar je moet wel de beheerkosten daarvan in de gaten houden anders kan je een probleem hebben..
quote:
Albantar schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:13:
Outsourcen is dan misschien wel goedkoper, maar hoe zit het met de kwaliteit? Een outsourcing company heeft natuurlijk ook zijn marge, dus er wordt onderaan de berekening veel minder geld in kwaliteit gestopt. Wij (de interne IT-ers) hebben hart voor de zaak, kennen de mensen en de applicaties, en kunnen correct prioriteiten stellen met inachtneming van de bedrijfsstructuur die we ook goed kennen. Kan een outsourcingbedrijf dat ook?
de kwaliteit is helemaal afhankelijk van aan wie je het outsourced.. Ik werk is soort van outsourcing en heb verschillende bedrijven gezien die dat doen en de kwaliteit en verantwoordelijkheids gevoel zit helaas veel verschil in.
Sommige outsourcers zijn erg goed, andere minder.
Voor mijn klanten ken ik het bedrijf, de mensen en hun prioriteiten behoorlijk goed (voor zover ze dat met ons delen uiteraard). Het is een kwestie om een goede band met je klant op te bouwen en met hun mee te denken.
Voordeel is dat ik voor een relatief klein bedrijf werk en daardoor wat flexibeler kan werken dan in een logge organisatie..